نوار عصب و عضله چیست وچه کاربردی دارد؟

نوار عصب وعضله یک تست اختصاصی است که توسط پزشک متخصص تجویز می شود. این تست  شامل دو قسمت می باشد:
نوار عصب ( NCS)و نوار عضله ( EMG).

نوار عصب:

در بخش اول تست ( نوار عصب ) عملکرد عصب های اندام های فوقانی یا تحتانی یا هر دو آزمایش می‌شود. چنانچه مشکلی در اعصاب وجود داشته باشد مانند تنگی کانال مچ دست که باعث فشار به اعصاب دست می شود در این تست مشخص می شود.
نوار عصب و عضله

نوار عضله:

نوار عضله با استفاده از یک سوزن کوچک انجام می شود ودرد زیادی ندارد در این قسمت تست فعالیت ماهیچه های بدن بررسی می شود و چنانچه بیماری مربوط به عضلات، دیسک کمر یا گردن وجود داشته باشد در این آزمایش مشخص می شود. به عنوان مثال شدت آسیب اعصاب کمر یا گردن و فشار بر نخاع در فتق دیسک های کمر و گردن مشخص می شود که آیا نیاز به جراحی وجود دارد یا خیر ..

نوار عضله چیست؟

نوار عصب:

در تست نوار عصب، عموما عصب های اندام ها تست می شوند بدین صورت که در یک نقطه از مسیر عصب جریان الکتریکی کوچکی از روی پوست به آن وارد می شود و در نقطه ای دیگر از مسیر عصب، یا عضله ای که عصب به آن وارد می شود، پاسخ این جریان الکتریکی ثبت می گردد.
مشخصات این موج پاسخ ثبت شده در تشخیص اختلالات احتمالی وارده به عصب بکار می رود که از جمله آن می توان به گیر افتادگی عصب در طول مسیر، قطع عصب و آسیب های دیگر اشاره کرد.

در تست نوار عضله، در چند نقطه از عضلات اندام مورد نظر، بسته به شرح حال و مشکل احتمالی، سوزن ظریفی مثل سوزن های طب سوزنی، وارد پوست می گردد که چیزی از آن تزریق نمی گردد (توخالی نیست) و برای بررسی وضعیت عصب رسانی آن عضله و گاها اختلالات خود عضله بکار می رود که اکثرا در تشخیص مشکلات احتمالی در دیسک های گردن و کمر از آن استفاده می شود، و همچنین بیماری های درگیر کننده عضلات و عصب ها؛ این تست بر خلاف تصور برخی مراجعین، درد شدیدی ندارد.

از جمله بیماری های عصبی عضلانی و علائمی که موجب ارجاع بیماران توسط پزشک درمانگر به تست نوار عصب و عضله می گردد می توان به گزگز و مورمور شدن اندام ها، تیر کشیدن درد کمر به پاها یا درد گردن به دست ها، ضعف عضلات، قطع عصب یا گیر افتادن عصب و بیرون زدگی دیسک ها و … اشاره کرد.

جهت دریافت نوبت  بهترین مرکز نوار عصب و عضله تهران با شماره های

ورامین :۳۶۲۵۳۵۳۵-۰۲۱

تهران :۲۲۲۹۱۱۲۲-۰۲۱

تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول در خصوص تست نوار عصب و عضله:

1-اقدامات لازم پس از تست نوار عصب وعضله:

پس از نوار عصب اقدام خاصی لازم نیست چنانکه  در محل ورود سوزن درد داشته باشید می توانید دوش آب گرم بگیرید و یا از استامینوفن استفاده کنید البته درد در اکثر مواقع بلافاصله پس از ترک کلینیک نوار عصب برطرف خواهد شد.

2-عوارض تست نوار عصب و عضله چیست؟

نوار عصب عضله عارضه خاصی ندارد به ندرت ممکن است محل ورود سوزن ها کبودی مختصری پیدا شود که با کمپرس آب گرم برطرف می شود.

3-تفسیر نوار عصب وعضله به چه صورت است؟

تفسیر نوار عصب با پزشک متخصص است. طولانی شدن عدد مربوط به پارامترهای آن و یا اختلال در شکل منحنی در بیماری های خاصی مانند ام اس و سایر بیماری هایی که بینایی را درگیر می‌کنند رخ می دهد.
تفسیر نتایج قابل قبول یا غیر قابل قبول با پزشک متخصص اعصاب می‌باشد.

4-تست نوار عصب برای تشخیص و یا تعیین کدام بیماری ها کاربرد دارد؟

تست نوار عصب برای تشخیص و یا تعیین شدت بسیاری ازبیماری ها استفاده می شود مانند علت کمردرد و گردن درد، فتق دیسک های کمری و گردنی، سیاتیک، علت گزگز و مور مور شدن اندام ها، بی حسی دست و پا، ضعف عضلات، درد های سوزشی یا تیرکشنده به اندام ها، علت ضعف عضلانی در نوزادان و بچه ها ودرمان اختلالت حرکتی آنها.

5-انجام این آزمایش برای چه کسانی نباید انجام شود؟

منعی برای هیچ فردی ندارد حتی افراد حامله، کودکان و کسانی که بیماری های خاصی دارند یا از داروهای ضدانعقاد مصرف می کنند نیز می‌توانند این تست را انجام دهند.

6-آیا نوار عصب و عضله درد دارد؟

در بیماران درد شایع  مربوط به EMG نوار عضله می باشد که در اثر ورود سوزن در پوست ایجاد می گردد.این درد معمولا به خوبی تحمل می شود اما در برخی بیماران گاهی غیر قابل تحمل می باشد.

قبل از نوار عصب و عضله تشخیص میزان تحمل درد در بیماران مهم است زیرا در اثر توقف نوار عصب و عضله داده های قبلی این بیماران کلا از بین می رود.

می توان برای جلوگیری از درد این بیماران از اسپری های پوستی یا مسکن و خیلی جالب تر می توان حتی از موسیقی های آرام بخش استفاده نمود .

جهت دریافت نوبت پزشک متخصص نوار عصب و عضله مرکز جامع توانبخشی و پزشکی اریکه پرسپولیس  کلیک نمایید.

یک پاسخ

1. من انجام دادم پیش آقای دکتر عنایتی برای دستم