طب فیزیکی چیست و چه بیمارانی بایدبه متخصص طب فیزیکی مراجعه کنند؟

طب فیزیکی و توانبخشی چیست؟

طب فیزیکی و توانبخشی یکی از تخصص های پزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و درمان بیماریهای سیستم اسکلتی عضلانی و عصبی می پردازد. در زبان انگلیسی فیزیک به جسم و بدن گفته می شود. همانطور که در علم پزشکی معاینه فیزیکی معنی معاینه جسم را دارد در واقع طب فیزیکی به معنای طب جسمانی می باشد که کمک کننده بیماران جهت کاهش درد و بهبود حرکت و توان است.

متخصصین طب فیزیکی چه کسانی هستند؟

متخصصین طب فیزیکی پزشکانی هستند که پس ازاتمام دوره پزشکی عمومی در امتحان تخصص شرکت کرده و با کسب امتیاز بسیار بالا  در امتحان تخصص موفق به ورود به این رشته می شوند

پس از چهار سال دوره تخصص این رشته را گذرانده و به عنوان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشغول به کار می شوند. به پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی فیزیاتریست نیز گفته می شود.

چه بیمارانی باید به متخصص طب فیزیکی مراجعه نمایند؟

بیماران مبتلا به انواع بیماریهای اسکلتی و عضلانی شامل درد کمر، تنگی کانال کمر، دیسک کمر، گرفتگی عضلات کمر، دردهای سیاتیک، انواع زادودرد، نرمی غصروف زانو، آرتروز زانو، درد مچ پا، آرتروز مچ پا، درد آرنج، بیناری آرنج تنیس بازان، آرنج گلف بازان، درد شانه ها، آسیب تاندون شانه، شانه یخ زده، آرتروز شانه، درد گردن، دیسک گردن، کشیدگی عضلات گردن، گرفتگی عضلات گردن، ارتروز گردن.

بی حسی و گز گز انگشتان دست،  درد مچ دست، تنگی کانال مچ دست یا همان سندروم تونل کارپال، ‌گیر کردن انگشتان دست یا انگشت ماشه ای، آرتروز شست دست، درد مچ پاها، پیچ خوردگی مچ پا، آرتروز مچ پا، بی حسی و گز گز پاها، خار پاشنه و … می توانند با مراجعه به متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی از درمان های غیر جراحی ارائه شده توسط این متخصصین بهره مند شوند.

همچنین بیماران مبتلا به سکته مغزی، فلج مغزی، عوارض تومور مغزی شامل اسپاسم عضلات و کاهش حرکت و شلی اندام ها و بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی که نیاز به توانبخشی قلبی ریوی دارند می توانند با مراجعه با متخصصین طب فیزیکی راهنمایی لازم برای دریافت برنامه توانبخشی را دریافت کنند.

بیمارانی که تحت عمل جراحی دیسک گردن، دیسک کمر، مفاصل شانه و زانو و کلیه اعمال جراحی ارتوپدی و ستون فقرات به منظور توانبخشی بعد از عمل می توانند با مراجعه به این متخصصین از راهنمایی تخصصی آنها برای توانبخشی بعد عمل استفاده کنند.

روش کار متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی:

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی به منظور تشخیص انواع بیماریها از ابتدا بیمار را از نظر فیزیکی معاینه می کنند سپس در صورت نیاز از روشهایی چون عکسهای رادیولوژی، سی تی اسکن، MRI، اسکن استخوان، تراکم استخوان و در صورت نیاز نوار عصب و عضله استفاده و پس از تشخیص دقیق مشکل بیمار با برنامه ریزی درمانی بیماران می پردازند.

دنبال راهکاردرمانی هستید؟

کلینک توانبخشی اریکه پرسپولیس با ارائه برنامه های درمانی با استفاده از مدرن ترین دستگاه های توانبخشی و فیزیوتراپی به شما کمک خواهد کرد تا در سریعترین زمان ممکن سلامتی خود را بدست آورید.

متخصصین ما تازمان بهبودی کامل همراهتان هستند.

جهت مشاوره رایگان به شماره واتساپ ۰۹۲۰۴۲۳۸۶۷۷ پیام دهید.

روش های درمانی در طب فیزیکی :

در برنامه ریزی درمانی متخصصین طب فیزیکی روشهای مختلفی چون درمان های دستی (کایروپراکتیک و استئوپاتیک) تجویز دارو، تزریقات مفاصل یا اپیدورال کمری و گردنی، تجویز دقیق فیزیوتراپی با توجه به احاطه این متخصصین به اثربخشی هر دستگاه یا روش فیزیوتراپی، تزریق بوتاکس و … همگی بسته به نوع بیماری فرد می توانند بکار برده شوند.

در بحث تزریقات متخصصین این رشته با احاطه به کار با دستگاه های سونوگرافی و فلوروسکوپی توانایی انجام دقیق ترین تزریقات را در مفاصل، مجاور تاندون ها و عضلات و همچنین انجام تمام تزریقات فوق تخصصی ستون فقرات را دارند.

تزریقات در این مناطق شامل تزریق استروئید، بلوک عصبی، تزریق های پی آر پی، گاز اوزون، تزریق آنزیم به منظور آزادسازی چسبندگی های اپیدورال (کانال کمری)، آزاد سازی تاندون های گیر افتاده( مانند بیماری انگشت ماشه ای)، تزریقات پرولوتراپی و …می باشد.

همچنین روشهای جدیدی چون سوزاندن عصب های حسی در اطراف مناطق به شدت دردزا توسط رادیوفرکوئنسی و همچنین کوچکسازی دیسک های فشارنده بر ریشه های نخاع کمری به درمان های نوین این رشته اضافه شده اند.

تفاوت فیزیاتریست و فیزیوتراپیست چیست؟

همانطور که گفته شد متخصصین طب فیزیک و توانبخشی یا همان فیزیاتریست ها پزشکانی هستند که پس از گذراندن دوران پزشکی عمومی با شرکت در آزمون تخصص وارد رشته طب فیزیکی و توانبخشی می شوند.

در عمل وظیفه متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی برنامه ریزی توانبخشی(مثلا تعیین نوع فیزیوتراپی و روش های آن، دارو و تعیین نیاز به تزریق  و … و از طرفی انجام یا درخواست خدمات تخصصی تشخیصی (مانند درخواست mri یا انجام نوار عصب و عضله) می باشد

اما وظیفه فیزیوتراپیست انجام توانبخشی در حیطه فیزیوتراپی می باشد. فیزیوتراپیست ها به طور مستقیم ابتدا در مقطع کارشناسی وارد رشته فیزیوتراپی شده و سپس می توانند با شرکت در آزمون های فوق تخصصی و دکتری به مقاطع بالاتر این رشته رفته و هرکدام متمرکز بر انجام فیزیوتراپی بر گروه خاصی از بیماران شوند.

تفاوت متخصصین طب فیزیک و توانبخشی با تخصص مغز و اعصاب، ارتوپدی، روماتولوژی، جراحی اعصاب و همچنین رشته های دیگری چون کایروپراکتی :

متخصص  هر کدام از این رشته ها به تشخیص، پیشگیری و درمان بیماریهای مرتبط با تخصص خود می پردازند.

متخصصین مغز و اعصاب بیشتر به مشکلات مغز و نخاع چون بیماری‌های سکته مغزی، ام اس، دیسک های کمری و گردنی و … می پردازند و درگیر بیماریهای مفاصل نمی باشند.

همچنین انجام تزریقات تخصصی مجاور اعصاب و ستون فقرات و مفاصل معمولا مد نظر این گروه برای بیماریهای اسکلتی عضلانی نیست.

جراح مغز و اعصاب نیز بیشتر به موارد جراحی تومور های مغزی، خونریزی مغزی، دیسکهای کمر و گردن و تومورهای این نواحی می پردازند.

درمان های مد نظر گروه طب فیزیکی و توانبخشی معمولا بدون جراحی بوده و در صورت نیاز بیمار جهت جراحی توسط این گروه به جراحان مغز و اعصاب ارجاع می شود.

جراحان ارتوپد بیشتر به بیماریهای مفاصل و ستون فقرات می پردازند و توانبخشی در حیطه کار آنها نیست.

رویه جراحان ارتوپد بیشتر از متخصصین طب فیزیکی به سمت جراحی می باشد و درمان همه جانبه بیمار با روشهای غیر جراحی وجه تمایز این پزشکان با جراحان ارتوپد می باشد.

از سوی دیگر پزشکان فوق تخصص روماتولوژی به تشخیص و درمان بیماریهای روماتیسمی و التهابی می پردازند و در حیطه توانبخشی و حرکت بیماران  ورود نمی کنند.

هزینه ویزیت متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی:

هزینه ویزیت متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی مانند سایر متخصصین گروه پزشکی توسط وزارت بهداشت و درمان هرساله تعیین می شود و همچنین خدمات ارائه شده توسط این گروه نیز هرساله توسط ان وزارتخوانه اعلام می شود.

در مجموع هزینه انجام خدمات طب فیزیکی شامل انواع تزریقات مفاصل و فیزیوتراپی و … در مجموع کمتر از درمانهای جراحی می باشد و مهمتر از آن اینکه این درمان ها کم خطرتر بوده و عوارض کمتری نسبت به جراحی به جای می گذارند.

یک پاسخ